Allah de Verhevene: de Schepper van plaats en tijd

Het gehele universum heeft een begin en is continu onderhevig aan veranderingen. Om te kunnen bestaan, heeft het universum dus een veroorzaker nodig die zelf geen begin heeft en die vanuit zichzelf bestaat. Deze veroorzaker is Allah, onze Schepper. Hij is Eén, absoluut uniek in Zijn bestaan, eigenschappen en handelen. Zijn bestaan is intrinsiek noodzakelijk, Hij is in Zijn bestaan van niets en niemand afhankelijk. De schepping is absoluut afhankelijk van Allah, terwijl Hij absoluut onafhankelijk is. Allah, de Almachtige, is er terwijl er niets bestond.

De heilige Profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "كَانَ اللهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ". صحيح البخاري


"Allah bestaat terwijl er niets was behalve Hij." (Sahieh al-Bukhari)


Allah de Verhevene was er en er was geen tijd, plaats, richting etc. Hij heeft deze zaken geschapen. Hij is Al-Quddoes, dat wil zeggen: vrij van elk minpunt en gelijkenis met Zijn schepping. Allah de Verhevene is Vrij en Verheven van het zich bevinden in tijd, richting en plaats. Immers, tijd, richting en plaats zijn scheppingen van Hem en gaan alleen uitsluitend op voor geschapen zaken. De Schepper is zelf geen geschapene en is dus vanzelfsprekend vrij van het zich bevinden in tijd, richting en plaats. Zoals Allah de Almachtige was voor het scheppen van de schepping, precies zo is Hij ook nu. Hij is niet onderhevig aan veranderingen. Het correct geloven in Allah en Zijn Profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem) is het meest belangrijke aspect van de religie.


Vrij van het zich bevinden in plaats en richting

De heilige Profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:


قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: "أَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُوْنَكَ شَيْءٌ." صحيح مسلم

"U (Allah) bent Adh-Dhaahir er is niets boven U en U bent Al-Baatin er is niets onder U." (Sahieh Muslim)


Enkele uitspraken van grote geleerden:

Imaam Ahmad bin Husain al-Bayhaqi (heengegaan in het jaar 458 na de Hidjrah) heeft gezegd:

اِسْتَدَلَّ بَعْضُ أَصْحَابِنَا فِيْ نَفْيِ الْمَكَانِ عَنْهُ بِقَوْلِ النَّبِيِّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: أَنْتَ الظَّاهِرُ فَلَيْسَ فَوْقَكَ شَيْءٌ وَأَنْتَ الْبَاطِنُ فَلَيْسَ دُوْنَكَ شَيْءٌ، وَإِذَا لَمْ يَكُنْ فَوْقَهُ شَيْءٌ وَلَا دُوْنَهُ شَيْءٌ لَمْ يَكُنْ فِيْ مَكَانٍ. الأسماء والصفات

"Sommige van onze metgezellen hebben de uitspraak van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem): "U (Allah) bent Adh-Dhaahir er is niets boven U en U bent Al-Baatin er is niets onder U", gebruikt als bewijs om de toeschrijving van plaats aan Allah te weerleggen. Als er niets boven en onder Hem is, bestaat Hij zonder plaats." (al-Asmaa Wa Sifaat)


Imaam Ja'far as-Saadiq
(heengegaan in het jaar 148 na de Hidjrah) heeft gezegd:

مَنْ زَعَمَ أَنَّ اللهَ فِيْ شَيْءٍ أَوْ مِنْ شَيْءٍ أَوْ عَلَى شَيْءٍ فَقَدْ أَشْرَكَ، إِذْ لَوْ كَانَ عَلَى شَيْءٍ لَكَانَ مَحْمُوْلًا، وَلَوْ كَانَ فِيْ شَيْءٍ لَكَانَ مَحْصُوْرًا، وَلَوْ كَانَ مِنْ شَيْءٍ لَكَانَ مُحْدَثًا أَيْ مَخْلُوْقًا ذكره القشيري في رسالته

"Degene die beweert dat Allah in iets, van iets of op iets is, begaat blasfemie (Shirk). Omdat: zou Allah op iets zijn, dan zou Hij worden gedragen; als Allah in iets was, dan was Hij opgenomen in iets; als Allah van iets zou zijn, dan zou Hij een creatie zijn." (Overgeleverd door Imaam al-Qushayri in: ar-Risaalah al-Qushayriyyah)


Aan Imaam Aboe Haniefah
(heengegaan in het jaar 150 na de Hidjrah) werd gevraagd:

قُلْتُ: أَرَأَيْتَ لَوْقِيْلَ "أَيْنَ اللهُ تَعَالَى؟" فَقَالَ: يُقَالُ لَهُ: كَانَ اللهُ تَعَالَى وَلَا مَكَانَ كَانَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ الْخَلْقَ، كَانَ اللهُ تَعَالَى وَلَمْ يَكُنْ أَيْنَ وَلَا خَلْقٌ وَلَا شَيْءٌ وَهُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ. الفقه الأبسط

"Wat nu als er iemand vraagt waar Allah de Verhevene is?" Hierop antwoordde Imaam Aboe Haniefah: "Er dient tegen hem gezegd te worden: Allah, de Verhevene, was er en er was geen plaats. Hij was er voordat Hij de schepping had geschapen. Allah, de Verhevene, was er terwijl er geen waar, geen schepping noch enig iets was. En Hij is de Schepper van alles." (al-Fiqhul Absat)


Imaam Muhammad bin Idries ash-Shaafi'i
(heengegaan in het jaar 204 na de Hidjrah) heeft gezegd:

إِنَّهُ تَعَالَى كَانَ وَلَا مَكَانَ فَخَلَقَ الْمَكَانَ، وَهُوَ عَلَى صِفَةِ الْأَزَلِيَّةِ كَمَا كَانَ قَبْلَ خَلْقِهِ الْمَكَانَ، لَا يَجُوْزُ عَلَيْهِ التَّغْيِيْرُ فِيْ ذَاتِهِ وَلَا التَّبْدِيْلُ فِيْ صِفَاتِهِ. إتحاف السادة المتقين

"Allah, de Verhevene, was er en er was geen plaats. Allah heeft plaats geschapen terwijl Hij nog steeds Azali (eeuwig – niet onderhevig aan verandering) is zoals Hij was voordat Hij plaats had geschapen. Het is absurd dat er veranderingen optreden in Zijn bestaan of in Zijn eigenschappen." (Opgenomen door Imaam az-Zabidi in zijn boek: Ithaf as-Sadatil-Muttaqin)


Imaam Aboe Dja'far at-Tahaawi
(heengegaan in het jaar 321 na de Hidjrah) heeft gezegd:

وَتَعَالَى اللهُ عَنِ الْحُدُوْدِ وَالْغَايَاتِ وَالْأَرْكَانِ وَالْأَعْضَاءِ وَالْأَدَوَاتِ، لَا تَحْوِيْهِ الْجِهَاتُ السِّتُّ كَسَائِرِ الْمُبْتَدَعَاتِ. العقيدة الطحاوية

"Verheven is Allah van begrenzingen, beperkingen, het hebben van onderdelen, lichaamsdelen en ledematen. Noch bevatten de zes richtingen Hem wat wel het geval is met geschapene zaken." (Aqiedah at-Tahaawiyyah)


Imaam Djamaalud-Dien al-Ghaznawi (heengegaan in het jaar 593 na de hidjrah) heeft gezegd:

صَانِعُ الْعَالَمِ لَا يُقَالُ لَهُ: أَيْنَ هُوَ؟ لِأَنَّ "أَيْنَ" يُسْتَخْبَرُ بِهِ عَنِ الْمَكَانِ وَلَا مَكَانَ لَهُ. كتاب أصول الدين

"Ten aanzien van de Schepper der wereld kan er niet worden gezegd: 'waar is Hij?', omdat met het woord 'waar' gevraagd wordt naar plaats, en Hij bestaat zonder plaats." (Kitaab Usoel ad-Dien)


Allah de Verhevene kan door niets en niemand worden bevat. Hij staat niet stil noch beweegt Hij. Hij bevindt zich niet in plaats en richting. Hij heeft geen vorm noch lichaam. Hij is niet verbonden of afhankelijk van tijd. Hij lijkt in geen enkel opzicht op Zijn schepselen, zoals Hij dit openbaart in de heilige Quraan: {Er is niets zoals Hij} (Soerah ash-Soeraa, Aayah 11). De werkelijkheid van Allah's bestaan kan niet worden bevat. Allah de Verhevene is absoluut anders dan datgene wat in ons voorstellingsvermogen opkomt. De heilige Profeet Muhammad (vrede en zegeningen zij met hem) heeft ons daarom verboden om over (de werkelijkheid van) Allah de Verhevene na te denken.


De heilige Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: تَفَكَّرُوْا فِىْ آلَاءِ اللهِ وَلَا تَتَفَكَّرُوْا فِى اللهِ. المعجم الأوسط

"Denken jullie na over de gunsten van Allah en denken jullie niet na over Allah zelf." (al-Mu'djam al-Awsat van Imaam at-Tabaraani)


Ook heeft de heilige Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) heeft gezegd:

قَالَ رَسُوْلُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: تَفَكَّرُوْا فِى الْخَلْقِ وَلَا تَفَكَّرُوْا فِى الْخَالِقِ فَإِنَّكُمْ لَا تَقْدُرُوْنَ قَدْرَهُ. أخرجه أبو الشيخ فى العظمة

"Denken jullie na over de schepselen en denken jullie niet na over de Schepper, want voorwaar, jullie kunnen Hem niet bevatten." (al-'Azamah van Imaam Aboe ash-Sheikh)

Aantal keren bekeken: 7.484